Koken voor eenzame ouderen

Op 25 september organiseerde Rotary Zaanstad in samenwerking met Humanitas een geheel verzorgd diner voor eenzame ouderen bij het restaurant "Maak met Smaak" in Wormer. Vereniging Humanitas is een landelijke vrijwilligersorganisatie die mensen helpt om op eigen kracht iets aan hun situatie te veranderen. De avond is door Rotary Zaanstad geheel betaald.

Het was een avond vol enthousiasme, teamwork en een prachtige samenwerking voor het goede doel. Chef kok Yamen Makhzoum, die sinds zijn 14e te vinden is achter de pannen, had gekozen voor een heerlijke Syrische maaltijd. De avond kreeg een extra dimensie doordat onze Rotary-leden de bediening op zich namen, en hoe !

Na een korte rondleiding door de keuken en een uitleg over de gerechten die op het menu stonden was het over met de rust. De taken werden verdeeld: sommige van ons namen de rol van gastheer/-vrouw aan, terwijl anderen zich richtten op het bedienen van de gerechten of het opnemen van bestellingen. Het team van "Maak met Smaak" gaf duidelijke instructies en stond altijd klaar om ons bij te staan wanneer dat nodig was.

Ruim voor de officiële aanvangstijd van 18:00 uur druppelde de eerste gasten binnen en ontvingen wij hen met een warm welkom. Gelukkig waren er ook vrijwilligers van Humanitas die de gasten hielpen een mooi plekje te vinden in het restaurant. Al snel zat het restaurant vol met een gemêleerd gezelschap. Onze Rotary-leden zorgden ervoor dat iedereen op tijd werd bediend en van alle gemakken werd voorzien.

Het serveren van de gerechten verliep vlot en met veel plezier. De interacties met de gasten waren hartelijk en het was mooi om te zien hoe onze leden het beste uit zichzelf haalden in hun tijdelijke rol als horecamedewerkers. Sommige van ons hadden duidelijk al ervaring in de bediening, terwijl het voor anderen de eerste keer was. Ondanks dat, werkte iedereen met volle inzet en een grote glimlach.

De sfeer in het restaurant was ontspannen en gezellig. De gasten waren enthousiast over het eten én over het feit dat wij, als Rotary, de bediening verzorgden. Tijdens het serveren konden we niet alleen iets leren over horeca, maar vooral ook over de levensverhalen van de gasten. Het was vooral fijn om met de gasten te eten en een gesprek te hebben. Verhalen waar je ook stil van werd. Na afloop kregen we complimenten van zowel de gasten als de keukenbrigade van "Maak met Smaak," wat natuurlijk een extra beloning was voor ons harde werk.

Na het serveren van het dessert en de koffie, hebben we samen met het team van "Maak met Smaak" de avond afgesloten. We spraken nog even na over de ervaring en de impact van dit soort initiatieven. Het was duidelijk dat zowel wij als de gasten genoten hebben van deze samenwerking.

De vrijwilligersavond was een groot succes. Niet alleen hebben we als Rotary een steentje bijgedragen aan een lokaal initiatief, maar we hebben ook zelf iets geleerd over teamwork, gastvrijheid en servicegerichtheid. We kijken ernaar uit om in de toekomst nog meer van dit soort mooie samenwerkingen aan te gaan.

Met dank aan iedereen die deze avond mogelijk heeft gemaakt!