Checque Liever de Liemers Fietsronde voor Kwartiermakers

logo_ri_transpRotaryclub Zevenaar

Rotary Zevenaar overhandigt € 10.000,- aan project ‘Kwartiermakers’

Zevenaar, 31 maart 2021

Fietsen voor het goede doel. Dát was de ambitie van de Liever de Liemers Fietsronde in september 2019. Niet veel later werd het goede doel bekend: ‘Kwartiermakers: krachtpatsers in kwetsbaarheid’. Het was dat corona ertussen kwam, anders was de cheque allang overhandigd. Dinsdag 30 maart gebeurde het dan toch.

Met de overhandiging van de cheque is tevens het startschot gegeven voor dit project in Zevenaar. Aanjager van het project is Stichting Mikado, die in Duiven al enige jaren met succes kwartiermakers inzet. Samen met Caleidoz pakt Mikado in Zevenaar het stokje op. “Kwartiermakers organiseren laagdrempelige activiteiten voor mensen met een psychische of lichamelijke kwetsbaarheid. Ons doel is om ervoor te zorgen dat kwetsbare mensen zich thuis kunnen voelen in de samenleving zoals ze zijn”, zegt Lucia Dijkstra van Mikado en zelf ook kwartiermaker.

Scholing en ontmoetingen

Met de bijdrage vanuit Rotary Zevenaar willen Mikado en Caleidoz minimaal vijf kwartiermakers aanstellen. Het geld wordt in eerste instantie besteed aan scholing van nieuwe kwartiermakers. Daarnaast is het plan om ontmoetingen en andere initiatieven in Zevenaar op te zetten, net zoals in Duiven al jaren succesvol gebeurt. Dijkstra: “Daarbij spelen we in op de vraag van de wijkbewoners en deelnemers. Als er behoefte is aan een gamegroep, zetten we die op. Is er behoefte aan een muziekactiviteit, dan kijken we of we die van de grond krijgen.”

Kwartiermaker Dominic neemt de cheque in ontvangst van Rotary-voorzitter Henry Span.

Ervaringswerkers in de wijk

Kwartiermakers zijn bij voorkeur ervaringsdeskundig. “We noemen hen ook wel ‘ervaringswerkers in de wijk’”, aldus Lucia. Pascal en Dominic gaan als kwartiermaker in Zevenaar aan de slag. Ze hebben er zin in. “Wij proberen mensen vanuit onze eigen ervaring te helpen”, zegt Pascal. Dominic: “Neem bijvoorbeeld zo’n gamegroep. Voor ons kan het een ingang zijn om jongeren te bereiken en om écht met ze in contact te komen. Voor de jongeren kan het een mooie ingang zijn om contacten te leggen en om die van daaruit verder op te bouwen.”

Verbindingen leggen

Caleidoz gaat zorgen voor de begeleiding van de groepen. “Zoals het project in Duiven draait, is voor ons de absolute droom”, zegt Karlijn Hillen, directeur-bestuurder van Caleidoz. “We hebben allemaal in deze coronatijd gezien hoe lastig het is om ons gedrag te veranderen. Voor mensen met een kwetsbaarheid kunnen kwartiermakers echt van betekenis zijn. Mikado heeft voor ons in Duiven al gezaaid, het is superfijn om daar nu bij aan te haken.”

Onbegrepen gedrag

Eveneens een doel is in de samenleving meer aandacht te vragen voor mensen met ‘onbegrepen’ gedrag. Dijkstra: “Dit doen we door in gesprek te gaan met de gemeente, politieke partijen, bedrijven en wijkbewoners. We willen ook verbindingen leggen met ons partnernetwerk, denk aan GGNet (geestelijke gezondheidszorg), RIBW, Zorgbureau de Liemers en nog andere. En ja, het levert écht wat op. Ik had bijvoorbeeld twee jongeren met een indicatie voor dagbesteding. Ze kwamen bij ons, werden vrijwilliger en nu hebben ze de dagbesteding helemaal niet meer nodig. Naast wat het voor henzelf oplevert, scheelt het de samenleving behoorlijk wat geld.”

Dankzij de bijdrage van Rotary Zevenaar slaan Caleidoz en Mikado de handen ineen voor het project ‘Kwartiermakers’. De kwartiermakers zelf staan al te popelen om van start te gaan.

Serieus bedrag

Voor Rotary Zevenaar was de keuze voor dit project niet moeilijk. “Een van de doelstellingen van Rotary is om de maatschappij een warm hart toe te dragen. Het is niet ons doel om bestaande geldstromen te verdikken. Maar wel om dat wat er nog niet is, laten ontstaan. Tienduizend euro is een serieus bedrag, wij zijn blij dat we nu dit project in Zevenaar mogen laten ontstaan.”, zegt voorzitter Henry Span tijdens de uitreiking.